
"מאום טאללה למטולה" – מכפר אריסים לפנינת אצבע הגליל
נצא לסיור מרתק שמשלב בין נופים עוצרי נשימה לסיפורים מרגשים מראשית ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. נתחיל את דרכנו במושבה מטולה – הצפונית ביותר בישראל –
נראה כי ארץ ישראל, שהיוותה מרחב מעבר בין האימפריות הגדולות, מדרומה וממזרח לה, הפכה לא פעם ל"מגרש משחקים" ושדה קרבות למצביעים ולכובשים רבים. אלו בחרו לקיים כאן עימותים תכופים על חשבון יושבי הקבע של הארץ ובראשם היהודים, שנאלצו לעיתים לקחת חלק, בעל כורחם.
המתח הקבוע ומאבקי השליטה, בין הכוחות השונים, חייבו מרחב בטחון ולכן השליטה בארץ ישראל פירושה היה ביסוס שלטונך והרחקת האויב מדלת אמותך. על כן, מצאה עצמה הארץ "מחליפה ידיים" כמטבע העובר לסוחר!
לא פעם, נאבקו היהודים על עצמאותם כנגד הכובשים, אך לרוב ללא הצלחה יתרה, הבבלים והאשורים, ההלניסטים והחשמונאים, הרומאים והביזנטים, הערבים, המוסלמים, הצלבנים, הממלוכים, העות'מנים והבריטים הם רק חלק מאלו שהשאירו כאן את חותמם.
לכל מטבע שני צדדים, הכובשים הרבים הפכו את ארץ ישראל לעוגת שכבות היסטורית, נפלאה ועשירה בממצאים. כל אחד "תרם את תרומתו" וכל אלו הפכו למארג תרבויות נפלא.
נצא לפגוש את פסיפס התקופות, הסיפורים והדמויות……..
נצא לסיור מרתק שמשלב בין נופים עוצרי נשימה לסיפורים מרגשים מראשית ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. נתחיל את דרכנו במושבה מטולה – הצפונית ביותר בישראל –
ב-1916 מחליטים מספר חברי ארגון השומר להקים ישוב באזור ספר מרוחק באצבע הגליל. אמונתם הייתה, שגבולות הארץ נקבעים ויקבעו במקומות בהם תהיה התיישבות יהודית. תחילתו
בי"א באדר תר"פ, ה-1 למרץ 1920 הקיפו את חצר תל חי באצבע הגליל כמה מאות בדואים משבט אל הע’וארנה, בני הכפר אל חלס’ה (היום קרית
בעקבות פריצתם של מאורעות המרד הערבי ב-1936, החליטה ממשלת המנדט הבריטי ב-1937 לסלול כביש בגבולו הצפוני של המנדט. המטרה למנוע הסתננויות של כנופיות חמושות ואמצעים
בסוף המאה ה-19 עם ההתעוררות הלאומית באירופה, החלו היהודים במזרח אירופה לסבול מרדיפות ופרוגרומים. שיא הפרעות ב-1880 כונו "סופות בנגב" והביאו את היהודים לחפש אלטרנטיבות
במהלך התקופה הכנענית התהוו בארץ ישראל ערי ממלכה משמעותיות וחשובות, שתיים מהן, הן מגידו וחצור. מגידו הוקמה במפגש דרכים ראשיות בפינה הדרום מערבית של עמק
עכו – מהצלבנים ועד לעותמנים עכו מתחילה את דרכה בתקופת הברונזה הקדומה על התל הקדום (תל נפוליאון) בדרום מזרח העיר. בהמשך התפתחה עכו מערבה והפכה
בעקבות ר' יהודה הנשיא בציפורי בשנת 63 לפנה"ס החלו הרומים לחדור למרחב ארץ ישראל וציפורי נבחרת להיות בירת הגליל. ביוזמת אדוני הארץ החדשים הם הקימו
על גיבורים וקברים ביהדות – בית שערים לפני כ- 1,800 שנה חוותה היהדות "מפץ" דרמטי ומכונן. ר' יהודה הנשיא, המכונה "רֶבִּי", חתם את המשנה והכניס
"בכ"ה תשרי תרע"א, 28 לאוקטובר 1910, באנו עשרה חברים ושתי חברות לאום ג'וני… ניגשנו להקים ישוב עצמאי של פועלים עבריים על אדמת הלאום. ישוב שיתופי
המבנה הגיאוגרפי הייחודי של עמק יזרעאל שכולל בתוכו את העמקים חרוד (עמק המעיינות) ועמק בית-שאן, היווה מאז שחר ההיסטוריה את שער הכניסה הראשי למרחב הארצישראלי
המבנה הגיאוגרפי הייחודי של עמק יזרעאל שכולל בתוכו את העמקים חרוד (עמק המעיינות) ועמק בית-שאן, היווה מאז שחר ההיסטוריה את שער הכניסה הראשי למרחב הארצישראלי
"גן עדן אמר ריש לקיש אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו" (מסכת עירובין). מזה 6000 שנה שבית-שאן מיושבת כמעט ברציפות מוחלטת, תחילתה ככל הנראה
עם ההתעוררות הציונית בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היו אדמות עמק יזרעאל מוכות ביצות ויתושים שהבטיחו לשוהים בקרבתן מלריה, כולרה, טיפוס ומחלות רבות. רוב
בשנת 1882 יצאה האנייה תטיס מרומניה ועליה 228 יהודים שעשו דרכם לארץ ישראל. במהלך הדרך התגלע סכסוך על רקע דתי בין שני המחנות שהרכיבו את
בסוף המאה ה-1 לפני הספירה בשיא גדולתו ועוצמתו בונה המלך הורדוס את העיר קסריה. הורדוס שרוצה להטביע את חותמו ויחד עם זה להתחנף לפטרונו קיסר
ההיסטוריה של דור נפרסת על פני 3,500 שנה. רצועת חוף מבורכת במפרצים שיצרו נמל טבעי בֶּמקום אסטרטגי באגן הים התיכון. ומשנתגלתה…. כולם חשקו בה: האשורים,
יפו ממוקמת על גבעת כורכר גבוהה שחודרת לים התיכון ויוצרת יחד עם השוניות שלמרגלותיה נמל טבעי שכל כך חריג בחופיה של ארץ ישראל. זו הסיבה
בעת העתיקה התפתחו באגן המזרחי של הים התיכון שתי אימפריות גדולות, מסופוטמיה (בבל ואשור) ומצרים. ארץ ישראל שבעל כורכה "נכלאה" בינהן הפכה לארץ מעבר. המבנה
כשלושה קילומטרים מזרחית ללוד על אחד מסעיפיה המרכזיים של הדרך העתיקה שהובילה ממצרים למסופוטמיה, ובהתרוממות הראשונה של רכסי דרום השומרון, שכן הישוב חדיד. הישוב נזכר
לוד "עיר החכמים", עולה לגדולה מיד אחרי המרד הגדול בשנת 70 לספירה. כשאליה מגיעים יהודים רבים ביניהם תנאים ואנשי רוח חשובים כמו רבי טרפון, רבי
בספר מקבים א' פרק יג' מתוארת לפרטים אחוזת הקבר אותה בונה שמעון החשמונאי להוריו ואחיו המקבים שנהרגו בקרבות המרד. אחוזת הקבר המפוארת הוקמה בכפר מודיעים
רַמְלָה או בשמה הערבי רַמְלֶה (מדינת אל-רמל שתרגומו "עיר החול") נוסדה בראשית המאה ה-8, ע"י סולימאן אבן עבד אל-מלכ והיתה למפעל הבניה המתוכנן והמפואר של
רכסי לטרון שלא הכרתם! רכסי לטרון צרובים בקולקטיב הישראלי כהחמצה וכשלון. בימי מלחמת העצמאות, לא הצליח צה"ל הצעיר לכבוש את המובלעת וזו נשארה בידיים ירדניות,
הרטוב – מושבת הבולגרים הנשכחת לנוסעים על כביש 38 לכיוון בית שמש, נכון מפגש עם שלטים רבים שמפנים לאזור התעשייה הר-טוב, מעטים יודעים ששמו של
אבו גוש זה לא רק חומוס הרבה מהישראלים מכירים את הכפר אבו גוש (אבו ע'וש) מהצד הקולינרי שלו או יותר נכון מהצד של החומוס. אלא
סליחות… סליחות… ירושלים של נחלאות! חודש הסליחות, עשרת ימי תשובה, בין כסה לעשור… כל אלו הם חלק מביטויים לחלון הזמן החשוב ביותר ביהדות. חלון זמן
על ירושלים כתב עמוס עוז "העיר נחרבה, נבנתה, נחרבה ושוב נבנתה… ירושלים היא נימפומנית זקנה הסוחטת עד כלות, לפני שהיא מנערת מעליה בפיהוק רחב מאהב אחר
אתם מוזמנים לסיור עומק מרתק ורב חושי במצודת מגדל דוד המחודשת, המצודה ממוקמת על אוכף טבעי במרומי הגבעה המערבית בסמוך לשער יפו. המיקום הטופוגרפי האסטרטגי
לאחר מותו של המלך שאול בקרב הגלבוע, מומלך דוד בן ישי כמלך, בתחילה בחברון ויהודה ולאחר מכן על ישראל כולה. לאחר המלכתו בוחר דוד לקבוע
"כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת: עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם, וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיה." בשנת 586 לפנה"ס
שפלת יהודה המכונה גם "ארץ אלף המערות" והיא דוגמא קלאסית לעובדה שגיאוגרפיה (במקרה הזה גיאולוגיה) מייצרת היסטוריה. המסלע הקירטוני הרך שמכסה את רוב השפלה המרכזית והדרומית
העיר לכיש ממוקמת בדרום שפלת יהודה ונושאת היסטוריה בת אלפי שנים. בין שרידיה נפגשים סיפורי תנ"ך, תעודות היסטוריות וארכיאולוגיה מרשימה ששופכת אור על תולדותיה. על התל
מדבר יהודה שימש עוד משחר ההיסטוריה למפלטם של הנמלטים, זה היה דוד שהסתתר בעין גדי מפני שאול ששאף לחסל את האיום על שלטונו. ישוע הנצרתי
המדבר מאז ומתמיד היווה אתגר להתיישבות האדם. העדר מים זמינים, אדמה צחיחה ומלוחה ואקלים יבש ומאיים הרחיקו רבים מהמדבר וזה הפך בעיקר מקלט למתבודדים, לשודדים
"נבטו" פרושו בארמית "חופר בורות מים". הנבטים שהגיעו מחצי האי ערב היו רועי גמלים מדופלמים, ידעו ופיתחו טכניקות ייחודיות לאיסוף מי שיטפונות ותיעול שלהם לבורות
כל הזכויות שמורות למוטי חזקיה.