
"אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה…" – בעקבות התנ"ך האבוד מקומראן למוזיאון ישראל
בשנת 1947 התרחשו שני ארועים מקבילים ומחוללים בהיסטוריה היהודית. האירוע הראשון מתרחש כאשר בדואי בשם מוחמד א-דיב משבט התעמרה איבד עז באיזור קומראן. כדי לברר
היכן עמד ארמון הארזים של דוד המלך? מדוע רדף אחאב מלך ישראל אחרי אליהו הנביא? מה עבר על שאול ערב נפילתו בגלבוע? מה היתה אסטרטגיית הלחימה של יהושע בן נון? ולמה כולם נלחמו על מעבר אפק?
נצא לפגוש את גיבורי התנ"ך פנים אל פנים, בטיולים וסיורים מרתקים בעקבות הסיפורים, האירועים, המלחמות והסודות…
הר גריזים | תל מגידו | עיר דוד | גלבוע | מנזר המוחרקה | עמק איילון | גבעת הרדאר | גבעת התנ"ך | מוזיאון ישראל | יער צרעה | אשתאול | תל שוכה | חורבת קייאפה | תל עזקה | תל לכיש | תל גזר | מעבר אפק ומעיינות הירקון | עמק איילון | עמק יזרעאל | עמק החולה | תל חצור
בשנת 1947 התרחשו שני ארועים מקבילים ומחוללים בהיסטוריה היהודית. האירוע הראשון מתרחש כאשר בדואי בשם מוחמד א-דיב משבט התעמרה איבד עז באיזור קומראן. כדי לברר
שכם היא אחת הערים הקדומות בארץ ישראל. אברהם אבינו ולאחר מכן יעקב בנו שתרו את הארץ הגיעו לשכם ויעקב אף רכש בה חלקת שדה במאה
על יהושע בן נון נאמר "כאיש אשר רוח בו" (במדבר כ"ז פס' יח) ואכן הוא אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בראשית ההתהוות של עם ישראל. יהושע
כניסת עם ישראל ובראשו יהושע בן נון לא"י ערערה את הסטטוס קוו של מלכי ערי המדינה הכנעניים שישבו בארץ. היו מי שנהגו בערמה כמו הגבעונים
תקופת השופטים בתנ"ך, מתאפיינת במצוקתו של עם ישראל שנופל בידיו של עם אחר שלוחץ אותם ומקשה על חייהם. הלחץ והמצוקה הם עונש על מעשיהם הרעים
בני שבט דן שישבו בשפלת יהודה, לא יכלו לרשת את נחלתם במישור החוף בעקבות לחצם של הפלשתים שהתחזקו מאוד בעת ההיא. שמשון היה השופט השניים
מה הקשר בין חג אהבה-ט"ו באב לסיפור תנ"כי מזעזע על אונס ורצח?! הסיפור האחרון בספר שופטים הוא סיפור "פלגש בגבעה" (שופטים י"ט-כ"א) איש לוי המתגורר
דמותו של שמואל הנביא, נחשבת לאחת הדמויות החשובות ביותר בימי המקרא, הוא הנביא שליווה את עם ישראל במעבר מתקופת השופטים לתקופת המלוכה. שמואל הוא האיש
מעבר אפק הוא פרוזדור יבשתי צר המשתרע על פני 3 ק"מ בלבד בין הדום השומרון במזרח ומעיינות הירקון במערב. המעבר הפך הכרחי לנעים בנתיב המרכזי
יַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם, לַמִּלְחָמָה, וַיֵּאָסְפוּ, שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה; וַיַּחֲנוּ בֵּין-שׂוֹכֹה וּבֵין-עֲזֵקָה, בְּאֶפֶס דַּמִּים. ב וְשָׁאוּל וְאִישׁ-יִשְׂרָאֵל נֶאֶסְפוּ, וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק הָאֵלָה; וַיַּעַרְכוּ מִלְחָמָה, לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים. ככה פותח פרק
כא הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל-טַל וְאַל-מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמֹת כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן. (שמואל ב פרק א פס' יט) הרי הגלבוע
לאחר מותו של המלך שאול בקרב הגלבוע, משתלט דוד בן ישי על המלוכה בישראל, תחילה בחברון ויהודה ולאחר מכן על ישראל כולה. לאחר המלכתו בוחר
ספר מלכים א' פרק יז' מספר לנו על מפגש אקראי לכאורה בין אליהו הנביא (התשבי) לבין המלך אחאב. הנביא גוער במלך שהבצורת הקשה שפוקדת את
כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל–אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן….. כך נפתח אחד הסיפורים המפורסמים בתנ"ך היהודי, שעלילתו מתרחשת בינות חדרי ארמון החורף של הזוג
בארמון סנחריב, מלך האימפריה האשורית בננווה, נבנו קירות ועליהם תבליטים המתארים את קרבות המלך המפואר. אחד התבליטים המרכזיים היה תבליט המתאר את מסע הכיבושים של
בעקבות ר' יהודה הנשיא בציפורי ובית שערים את שנותיו האחרונות עושה רבי יהודה הנשיא חותם המשנה בציפורי, ה"רבי" עובר לעיר הפוליס ציפורי מבית שערים ואיתו
כל הזכויות שמורות למוטי חזקיה.